www.mkn-moto.pl/focus-ii-iii-2003-r-c-2307_27_5753_3521.html

tania laweta w Białymstoku



wypozyczalniasamochodow.zlublina.pl/wypozyczalnia-samochodow-lublin-lotnisko/

Nie zapomnij odwiedzić strony naszych partnerów - ich lubimy, ich polecamy!



Możesz też kupić u nas reklamę!





Tutaj będzie pożyczka, pozycjonowanie, chwilówka, no i w ogóle cały ten reklamowy stuff... no bo w końcu odchudzanie, meble, dieta i dentysta same się nie zareklamują...
Nick:  
Hasło:
Zapamiętaj
Logowanie przy użyciu kont z Facebooka itd. dostępne jest z poziomu forum
POKAŻ / UKRYJ MENU
Po aktualizacji oprogramowania forum, zauważyliśmy występowanie problemu z logowaniem z poziomu strony głównej - system zwraca komunikat o "nieprawidłowym formularzu". Aktualnie pracujemy nad usunięciem usterki. Logowanie z poziomu forum działa poprawnie
Nick:  
Hasło:
Zapamiętaj
Logowanie przy użyciu kont z Facebooka itd.
dostępne jest z poziomu forum

"Bezużyteczność" teleskopów po 2050 roku


Dodano: 2006-03-29 22:15:00 | Wyświetleń: 25801 | Przeczytam później
FotoNaziemna astronomia, zdaniem ekspertów, może stać się niemożliwą do praktykowania w ciągu najbliższych 40-stu lat z powodu zanieczyszczenia powietrza spalinami samolotów oraz zmian klimatu.

Skroplone ślady samolotów – potocznie nazywane smugami – mogą się rozpraszać, stając się nie do odróżnienia od zwykłych chmur.

Zdaniem profesora Gerry’ego Gilmore’a, jeśli tendencje w tanich przelotach lotniczych będą zdążały nieustannie w obecnym kierunku, era naziemnej astronomii może zakończyć się dużo wcześniej niż przewidywano.

Podróże lotnicze wraz ze zmianami klimatu spowodują narastanie przykrywy z chmur.

Przedział czasu zależy od wielkości wzrostu nasilenia ruchu powietrznego. BBC udało się ustalić, iż obliczenia takie zostały wykonane jako część przygotowań do wdrażanego projektu obserwatoryjnego nazwanego ELT (Extremely Large Telescope).

ELT ma na celu badanie planet wokół najbliższych nam gwiazd i wyszukiwanie wyjątkowo niewyraźnych obiektów we wszechświecie.

Osłabiony widok

„Wiadomym jest obecnie, iż żywotność wielkich (w sensie możliwości korzystania w otaczających warunkach), naziemnych teleskopów jest ograniczona i zależna od globalnego ocieplenia” – powiedział ostatnio, w udzielonym reporterom w Londynie wywiadzie, profesor Gilmore z Cambridge's Institute of Astronomy.

“Są dwa decydujące czynniki. Pierwszy to zmiany klimatu powiększające globalną przykrywę z chmur. Drugim zaś czynnikiem jest zmniejszający się nieustannie koszt przelotów lotniczych.

Powstają smugi z odrzutowców. Tempo w którym się rozszerzają, w stosunku do ich ułamkowego pokrycia stratosfery, jest tak duże, że jeśli przewidywania są prawdziwe, to za 40 lat posiadanie teleskopu na Ziemi nie będzie nic warte – to naprawdę już wkrótce.

FotoAlbo zrezygnujemy z tanich przelotów na Majorkę, albo zrezygnujemy z astronomii. Nie można mieć jednego i drugiego na raz.”- mówi profesor Gerry Gilmore.

Spodziewanym jest również, iż zmiany klimatyczne spowodują wzrost ilości pary wodnej w atmosferze poprzez związany z nimi proces odparowywania, przyczyniając się do niemal całkowitego zachmurzenia. Wzrost płaszcza chmur będzie miał wpływ na oba rodzaje astronomii, zarówno optyczną, jak i tę wykorzystującą pasmo podczerwone, których dalszy rozwój będzie musiał być prowadzony z przestrzeni kosmicznej.

Astronomia radiowa ciągle będzie mogła bazować na powierzchni planety.

Bliźniacze objawy

Smugi często przynoszą astronomom nieco więcej niż przejściowe niedogodności, ale kiedy pewne warunki pogodowe zaczną przeważać, przestaną wyglądać jak naturalne chmury.

Holger Pederson, duński astronom z Instytutu Nilsa Bohra w Kopenhadze, zajmujący się smugami tłumaczy: „Można rozpoznać smugi pozostawione przez odrzutowce kiedy są świeże, także można przerwać obserwacje i rozpocząć je ponownie, gdy tylko smugi wyjdą z pola widzenia teleskopu.”

“Gorzej kiedy smugi rozwiewają się całymi godzinami. Wówczas przemieniają się w coś, co ciężko odróżnić od naturalnych chmur.”

Dr Hermann Mannstein z Niemieckiego Centrum Przestrzeni Kosmicznej (DLR), zgadza się z opinią mówiącą, iż astronomia stanie się zdecydowanie trudniejsza, jednakże uważa, iż jest górny limit problemu smug.

Jego zdaniem: „Smuga formuje się w miejscu gdzie powietrze jest wysoce nasycone parą wodną, ale nie utworzy się w powietrzu, które jest zbyt suche.

W ten sposób nie zasłoni się całego nieba. Ciągle będzie pewien przedział nieba, w czasie i przestrzeni, który będzie można wykorzystać”.

FotoStrefy ograniczone

Jednakże profesor Gilmore kontrargumentuje: “Istnieją miejsca gdzie jest relatywnie mało chmur, tam właśnie umieścimy teleskopy – ale nie uświadczy się miejsca, gdzie nie dotrą żadne chmury i samoloty.

“Już obecnie, wokół większych obserwatoriów, stosowane są lokalne przepisy ograniczające przeloty samolotów w sporym zasięgu wokół nich.”

Profesor Gilmore powiedział również, iż umiejscowienie tychże obserwatoriów, jak na przykład Kanary (wyspy), Hawaje i Ameryka Południowa są doskonałą bazą wakacyjno-wypoczynkową i najprawdopodobniej staną się centrami przyszłego wzrostu ruchu powietrznego.

Dodał również, iż projekty takie nie uwzględniają czynników globalnego ocieplenia, które prawdopodobnie zaostrzą problem.

Pan Pederson powiedział również, że kilka satelitów pozwoliło na skonstruowanie prawdopodobnego obrazu rozprzestrzeniania się i wzmagania ilości smug w nadchodzącym czasie.

Jego zdaniem: “Możemy nie doceniać liczby chmur pierzastych pochodzenia smugowego”.

„Z obrazów satelitarnych wiemy o istnieniu gromad smug istniejących po dwa i więcej dni, jeżeli zostaną wytworzone przez odrzutowce w troposferze, mogą przemieszczać się na setki kilometrów.”

Istnieje kilka pomysłów do rozpatrzenia przez Europejską ELT, jednakże preferowanym projektem jest ten, skupiający się na teleskopie o średnicy 30-60 metrów.

Jego lokacja jeszcze nie została zdecydowana, ale, pomimo problemów z dostępem, Antarktyda może stać się jedną z możliwości. Lodowy region ma relatywnie czyste niebo oraz klimat nieco odosobniony od pozostałych kontynentów i (co jest bardzo istotne) jest ono wolne od przelatujących samolotów linii komercyjnych.

Autor: Paul Rincon, reporter naukowy BBC News
Tłumaczenie: Ariel, www.atlantyda.xt.pl

Kopiowanie i umieszczanie naszych treści na łamach innych serwisów jest dozwolone na zasadach opisanych w licencji.
Komentarze do artykułu

Twój nick:
E-mail (opcjonalnie):
Komentarz:



Powiadamiaj o odpowiedziach na mój komentarz
(wymagany email):
Uwaga: Jeśli chcesz odpowiedzieć na komentarz innego użytkownika, prosimy skorzystaj z przycisku "Odpowiedz". Pozwoli to uniknąć w przyszłości bałaganu w dyskusji.
BBcode:

[b][/b] - pogrubienie
[i][/i] - kursywa
[u][/u] - podkreślenie
[cytat][/cytat] - cytat
[cytat="NICK"][/cytat] - cytat z nickiem

Zanim napiszesz komentarz, koniecznie zapoznaj się z zasadami publikowania komentarzy na łamach strony Radia Paranormalium. Prosimy nie podawać w komentarzach adresów email - do tego służy odpowiednie pole!


  • Patryk (2008-11-26 07:37:37) #1462 | RAPORT
    Raczej niemożliwe bo:

    smugi samolotowe to nie spaliny a para wodna, pozatym wprowadzane są specjalne normy emisji gazów, a w przyszłości już za 10 -20 lat rozwinie się produkcja energii odnawialnej, energii wiatru, przepływ wody (tamy i prądy wodne w rzece), elektrownie słoneczne, elektrownie fal morskich.

    Obserwacje nieba po 2050 roku nie będą możliwe tylko z przyczyn odległości obserwacji, ponieważ teleskopy w przestrzeni kosmicznej pokarzą dokładniejszy obraz. Zawsze będzie można obserwować niebo instrumentami na podczerwień lub dowolnie innym zakresem fal.

    Odpowiedz
  • splot (2008-12-16 12:17:38) #1665 | RAPORT
    a tam co ty gadasz !! te ***cenzura*** samoloty to nas tylko zatruwają i nic z tego nie mamy tu na ziemi ... Boeing 727 podczas 1000km lotu wyrzuca do atmosfery ziemskiej kilka ton dwutlenku węgla... BMW serii 7 z największym silnikiem na takim dystansie wyrzuca do atmosfery 5kg dwutlenku węgla!!! Nigdy nie wsiadłbym w samolot do Londynu... do Tokyo tak ale Londyn jest tak blisko że aż nie warto latać kilka razy z rzędu w miesiącu! ile rzeczy mogę zobaczyć po drodze ile ludzi mogę poznać

    Odpowiedz | Zobacz odpowiedzi (1)
  • wampo (2009-02-24 19:24:12) #2427 | RAPORT
    patryk co ty wypisujesz... jaka woda... w takim razie czym napędzane są samoloty że efektem tej reakcji jest woda?

    Odpowiedz
  • Tokkotai (2009-07-08 12:41:57) #3409 | RAPORT
    A nie pomyslal nikkt z Was ze to jest skutek tzw. chemtrails? Normalne smugi koncxentracyjne sa krotkie i nie dochodza w dlugoscie wiecej niz 1-2 km. Dopiero chemtrailsy zostawiaja na niebie biala mgielke ( czyli to co dzisiaj mozna zaobserwowac na niebach europy i USA)

    Odpowiedz
  • Ariel (2009-07-16 16:25:15) #3430 | RAPORT
    Oczywiście ze to chemtrailsy! Popatrzcie na zdjecia... chyba zaden samolot nie zostawi tylu smug na tak długo aby były one widoczne... Logika i otwarty, samodzielny umysł.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • Milosc+Swiatlo (2010-05-16 13:20:48) #4964 | RAPORT
    Mysle , ze ktokolwiek majacy troche wiedzy z fizyki i chemii nie bedzie negowal istnienie dwoch typow samolotow / mysle tu o podziale na normalne - pozostawiajace smugi ktore zanikaja po dosc krotkim czasie oraz TE inne - pozostawiajace smugi widoczne godzinami i malujac wzory nad naszymi glowami ... / podsumowujac ten artykol mysle ze to nic innego jak tylko prowokacja !!! Niech Milosci i Swiatlo bedzie z Wami

    Odpowiedz
  • secutor (2010-08-24 20:17:30) #5493 | RAPORT
    Dzialanie teleskopow oparte jest na swietle.
    Jak zatem maja wychwycic szybkosci nad swietlne?

    Odpowiedz
  • Janosik (2012-09-11 09:19:33) #7639 | RAPORT
    Nic nie porusza się z szybciej od światła. Nawet ludzka myśl.

    Odpowiedz | Zobacz odpowiedzi (1)
Tagi
Inne artykuły
o podobnej tematyce
SŁUCHAJ NAS
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
NEWSLETTER
RAMÓWKA NA DZIŚ
ARCHIWUM AUDYCJI
WESPRZYJ
RADIO PARANORMALIUM
POLECANE KSIĄŻKI
NAJNOWSZE FILMY
Copyright © 2004-2019 by Radio Paranormalium