System reklamy Test



Nie zapomnij odwiedzić strony naszych partnerów - ich lubimy, ich polecamy!

SŁUCHAJ
ZALOGUJ SIĘ
ZAMKNIJ
Radio Paranormalium - zjawiska paranormalne - strona glowna
Logowanie przy użyciu kont z Facebooka itd. dostępne jest z poziomu forum

Czy edukacja sprzyja rozwojowi wiary w zjawiska paranormalne?


Dodano: 2011-08-22 02:28:18 · Zakładka Dodaj do zakładek · Wyślij raport · Udostępnij:  Facebook  Wykop  Twitter  WhatsApp
Opublikowano w dziale Inne

Badania przeprowadzone w USA wykazały zaskakujący związek między poziomem wykształcenia a wiarą w zjawiska paranormalne. Uczniowie wyższych klas szkół powszechnych oraz studenci studiów magisterskich okazali się bardziej podatni na wierzenia dotyczące duchów, telepatii czy nawiedzonych miejsc niż ich młodsi koledzy. Z analizy wynika, że mimo ogólnej tendencji do sceptycyzmu, coraz więcej studentów wyraża niepewność lub wiarę w te fenomeny. Odkrycia te, przedstawione w magazynie "Skeptical Inquirer", mogą zaskakiwać, zwłaszcza w kontekście wcześniejszych badań sugerujących odwrotne tendencje.

Jakkolwiek trudno było by w to uwierzyć, według ostatnich badań wyższe wykształcenie ma bezpośredni związek ze zwiększoną tendencją do wiary duchy oraz inne zjawiska paranormalne.

Wbrew oczekiwaniom naukowców, ankieta przeprowadzona w USA wśród 439 studentów wykazała, że starsi studenci oraz studenci studiów magisterskich bardziej byli podatni od swych młodszych kolegów na to, by uwierzyć w historie o nawiedzonych domach, ludziach z nadprzyrodzonymi mocami, telepatię i channeling, jak również wiele innych, mało prawdopodobnych zjawisk.

Wyniki podano ze szczegółami w styczniowym wydaniu magazynu Skeptical Inquirer.

Porównanie dwóch ankiet

Ankietę sformułowano na podstawie ogólnokrajowego badania opinii publicznej – Gallup Poll – z 2011 roku, które wykazało większe prawdopodobieństwo wiary w zjawiska paranormalne u młodych Amerykanów niż ich starszych rodaków.

Nowe badania przeprowadzili uczeni z dwóch uniwersytetów z Oklahomy – Bryan Farh oraz Gary Steward Jr.

W większości przypadków studenci zakreślili kratkę zatytułowaną ‘wierzę’ rzadziej niż reszta populacji badana w Gallup Poll. Aczkolwiek brak odpowiedzi pod tytułem ‘Nie wierzę’ wśród studentów był niższy w 6 z 13 kategorii: psychiczne lub duchowe uzdrawianie, nawiedzone domy, opętania, duchy, jasnowidzenie oraz magia.

Oznacza to, że większy procent studentów zaznaczyło w tych kategoriach kolumnę ‘niepewny’.

Mniej sceptycznie

Co ważniejsze, studia nie muszą koniecznie oznaczać rozwoju sceptycyzmu odnośnie tych zjawisk.

Podczas gdy 23 procent świeżo upieczonych studentów wyraziło ogólną wiarę w pojęcia paranormalne – od astronomii po komunikację ze zmarłymi – 31 procent starszych studentów również potwierdziło swoje wierzenia w tym zakresie, a liczba urosła do 34 procent wśród studentów drugiego stopnia.

‘Wraz ze zdobywaniem wyższych stopni wykształcenia wzrasta prawdopodobieństwo wiary w zjawiska paranormalne’, napisali Farha i Steward.

Na podstawie badania obecnych dziedzin zainteresowania nauki, uczeni stwierdzili, że za zapoczątkowanie większości wierzeń w większość zjawisk paranormalnych (jak uprowadzenia przez obcych) odpowiedzialne są media, jak również to, że wielu ludzi dobrze wykształconych ma tendencję do wyrażania swych przekonań w tym zakresie dlatego, iż posiadają oni wprawę w ich obronie.

Robert Roy Britt, Space.com

Tłumaczenie i opracowanie: Pookie

Kopiowanie i umieszczanie naszych treści na łamach innych serwisów jest dozwolone na zasadach opisanych w licencji.
Nie przegap żadnych nowości! Już dziś zapisz się na nasz newsletter emailowy lub włącz powiadomienia w przeglądarce, aby być na bieżąco z najnowszymi artykułami i audycjami.
Dodaj komentarz
Twój nick:
E-mail (opcjonalnie):
Komentarz:



Powiadamiaj o odpowiedziach na mój komentarz
(wymagany email):

Zanim napiszesz komentarz, zapoznaj się z zasadami publikowania komentarzy.

Uwaga: Jeśli chcesz odpowiedzieć na komentarz innego użytkownika, prosimy skorzystaj z przycisku "Odpowiedz". Pozwoli to uniknąć w przyszłości bałaganu w dyskusji.